شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
07022018

ماسك اليوم بيتكون من برتقال وليمون وعسل، وممكن نضيف عليه زيت لوز أو قطعة حمام كريم، وزي ما قلنا إن أي فواكه أو خضراوات بتليق على أي بشرة أو شعر، ولكن مع اختلاف الإضافات اللي بنحطها معاها؛ يعني الشعر الجاف بيبقى ليه إضافات والشعر الدهني بيبقى ليه إضافات تانية علشان تنفع معاه.
وماسك البرتقال ده بيعالج القشرة والفطريات الخفيفة اللي بتكون موجودة على فروة الرأس، وكمان بيدي صحة للشعر الباهت وبيخلّي ريحته حلوة وفيه لمعة وبريق ونضارة، والماسك ده بيساعد في تغذية الشعر، وبالتالي هيساعد على تطويل الشعر.
ومكونات الماسك هي:
عصير برتقالة
عصير ليمونة
ملعقة عسل نحل
والماسك أو اللوسيون ده بيناسب الشعر الدهني والمركّب والعادي، ولو الشعر جاف ممكن نضيف عليه نصف ملعقة زيت لوز أو قطعة حمام كريم.
وكل اللي عليكي إنك تخلطي المكونات مع بعضها، وتحطيها على شعرك بعد ما تغسليه وتسيبيه لمدة من 45 : 60 دقيقة لا أكثر ولا أقل، وبعد كده بتشطفيه بميه بس؛ لكن لو كان شعرك جاف وضيفتي على الماسك زيت لوز؛ فإنتي ممكن تغسليه مرة بالشامبو بعد مرور الساعة أو تغسليه تاني يوم، ولو ضيفتي حمام كريم فإنتي هتشطفيه بميه بس.
وزي ما قلت قبل كده إن حمام الزيت بيتحط على شعر نظيف، وتسيبيه من 3 : 4 ساعات وأقصى فترة ليه هي 24 ساعة، وما ينفعش نزوّد أكتر من كده؛ لأنها ممكن تيجي بنتيجة عكسية على الشعر.
واللوسيون ده هتحطّيه على فروة الرأس، وممكن تحطّيه على الشعر بس الأهم إنه يتحطّ على فروة الرأس وجذور الشعر؛ وده لأن البرتقال والليمون وكل الفاكهة اللي بتحتوي على فيتامين سي بتساعد على إزالة القشرة والفطريات من الشعر وبتغذّي فروة الرأس.
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

تعاليق

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى