شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
06022017



لو وحده تكرهك تتصرفي معاها ازاي؟؟ وازاي تحرجيها قدام الناس بشياكه ؟؟

لو وحده تكرهك وقامت مره قدامك وقدام صحابك بذكر عيوبك بس من دون ما تشير إليكي أو تذكر اسمك، احسن حاجه تعمليها انك لا تقاوميها ولاتدافعي عن نفسك، بلعكس قومي أنتي بتأيدها وانتقاد من به تلك العيوب أيضاً وكأنك مش عارفه انها تقصدك يعني من الاخر استعبطي بس بذوق وشياكه .

حاولي أنك تجاوبي على كل تساؤلاتها بالتطرق إلى موضوعات أخرى بعيدة عن الموضوع، فإن أصرت على الموضوع وقامت بتسميتك هذه المرة وأنك المقصوده، فاظهريلها استغرابك وأنك كنتي متصوره أنها بتهزر ً . . فإن إصرت ، لطفي الأجواء عن طريق إجابات طريفة وسرد بعض النكات .

وبكدخ هتغيظيها أكثر فأكثر، فتكون نتيجة ذلك انك تحرجيها هي و هتظهر هي بمظهر غير لائق وهي متغاظه منك، في حين أنتي كقطعة ثلج في صحراء سيبيريا الباردة لا تذوب أبداً.

ساعتها هتاخد بالها أنها متعفرته من مفيش وأنه منظرها غير لائق أمام الناس، فتبدأ بالميلان نحو التهدئة التلقائية، ومن ثم الوقوع تدريجياً في دائرة الإحراج، بدءا من الناس الحاضرين أو منك أنتي المكروهه .. وموقفك ده هيخليها تفكر مستقبلاً ألف مرة قبل ما تهاجمك قدام الناس وتحرم خالص الا لو كانت تنحه حبتين او مبتحسش بس برضه كم مره من الاحراجات العلنيه الشيك دي هتلاقيها بطلت ويمكن تبطل الحقد والكراهيه كمان ..

عشان كده بيقولوا أنه القوة في المرء هي في كتم الغيظ وضبط النفس ، وليست في الرد بالمثل

مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

تعاليق

لا يوجد حالياً أي تعليق

استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى