شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
08122010
كيفية اعطاءالحقن العضلية

نعم قد تحتاجين أيها الزوجة أو الأم لاعطاء حقن بالعضل لزوجك أو أولادك عندما يصفها لك الطبيب و لا تريدين الخروخ كل مرة لأخذ الحقنة في المركز الصحي أو ما شابه ذلك

أنا تعلمت اعطاء لحقن العضلية [/url], و أعطيها لزوجي و أولادي و حتى جاراتي اذا اضطر الأمر, و ها هي الخطوات لفعل ذلك

1- اغسلي يديك جيداً قبل البدأ

2- افتحي الغلاف الخارجي للحقنة و اسحبي مقبضها لتتأكدي من أنها صالحة للاستعمال

3- اذا كان الدواء سائلاً اكسري غطاء الزجاجة و اسحبي الدواء الى داخل الحقنة, و اذا كن على شكل بودرة حلي البودرة بالماء المعد للحقن باستخدام الحقنة و غيري رأس الحقنة لأنه قد يخشن بسسب الاستعمال

4- أفرغي الحقنة من الهواء جيداً بالنقر بواسطة أصبعك على الحقنة من الخارج, حتى يخرج جميع الهواء منها

]5- اغمسي قطعة قطن صغيرة في الكحول و عقمي الجزء العلوي الخارجي من الالية كما هو مرسوم في الشكل التالي

6- أدخلي الحقنة داخل العضلة بشكل أفقي و مستقيم و لا تميلي يدك عند ادخالها, انظري الشكل التالي

[

7- احقني الدواء ببطئ حتى يدخل و لا يحدث ألماً

8- أخرجي الحقنة و اضغطي على مكان الحقن بقطنة نظيفة قليلاً حتى لا يخرج الدواء , ثم بعدها ضعي على مكان الحقنقطعة بلاستر لتحميها من التجرثم
منقول ربنا يشفى كل مريض يارب

عدل سابقا من قبل كليوباترا في 08.12.10 1:36 عدل 1 مرات
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

تعاليق

موضوع مهم جدااااااااااا
جزاكى الله كل خير
شرفنى مرورك يا علياء ونورتينى يارب يفيد كل مريض يارب
مشكوره حبيبتى فعلا الامر ده مهم جدا لكل ربه اسره وربنا يعفى عنا جميعا
تسلمي يارب الموضوع مهم فعلا اوي...,واسئلي مريض pale
يا حبيبي ربنا يشففي كل مريض الف سلامه عليكي يا هبه يا حبيبتى يارب افيكى يارب

نورتونى وشرفتونى ربنا يقدرنا ونفيد كل الستات يارب
موضوع مهم جدا ياكوكى تسلم ايديكى بس بصراحه مفهمتش لو الحقنه كانت بودرة هعمل ايه؟؟؟
بجد موضوع مهم جدا لكل ام
في وقت اضريت ان اعطي اولادي حقن عضل وانا لم امارسها من قبل
بيكون سبب الوقت المتأخر او عدم وجود شخص يعطي حقن في هذا الوقت
بارك الله فيك
تسلم ايديكى يا كوكى بس انا كان ليا السؤال فى واحدة قاللتلى اديها فى الجزء الخارجى علوى او سفلى
لا بصي بتقسمي الجزء الخلفي النصف لاربع اجزاء هتلاقي اتكون بعينك ربع هتدي في الربع ده الخارجى لفوق زى الرسمه بالظبط ده طبيا احنا خدناهه كده في اي مكان في الربع الخارجى بس كده وتمسكي علشان الوجع يقل مكان الحقنه وتسيبي شويه شويه وتدعكي بالقطنه وهي فيها مطهر دعك كويس علشان متكلكعش

تسلموا ونورتونى فعلا كتير بدي نفسي ساعات الله بحتاج حقن مسكنه بديها لنفسي لان مفيش حد بيعرف في البيت عندى فقلت لازم الناس تتعلم لحمايه اسرتها يا رب اكون فيدتكم
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي