المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 16 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 16 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
16042013


باقي أقل من شهر على عيد شم النسيم، علشان كده النهارده جبنا لك طريقة تخليل الفسيخ والسردين في البيت، علشان تحضّريهم من دلوقتي وتبقي ضامنة نضافتهم وسلامة عيلتك..

الفسيخ
المقادير:
2 سمكة كبيرة بوري
كيس ملح
كمون وشطة (اختياري)

الطريقة:
1- هاتي سمك البوري ووقفّيه بحيث تكون الرأس لأسفل والذيل لفوق، علشان ينزّل الدم اللي فيه من الخياشيم، وبعد كده سيبيه ينشف في الشمس لمدة ساعة أو ساعتين، أو ممكن تدخّليه في فرن ساخن لمدة من 2 : 5 دقائق.

2- بعد كده هاتي السمك، واعملي له تدليك خفيف بإيدك، علشان بعد ما السمك يتخلل يكون متجانس مع بعضه.

3- افتحي خياشيم السمكة، وحطّي فيها كمية كبيرة من الملح والشطة والكمون بحيث تملي كل فراغ الخياشيم، وبعد كده حطّي الملح على جسم السمكة من برة وحرّكيه عليه من تحت لفوق.

4- هاتي ورقة بيضة كبيرة وحطّي عليها كمية من الملح، وبعد كده حطّي عليه السمكة، وبعد كده رشّي عليه كمية تانية من الملح، ولفّي عليها الورقة بحيث تغطّيها تماما، وبعد كده لفّيها بحوالي 4 أو 5 ورقات كمان علشان تمنعي الهواء من إنه يوصل للسمك، وبعدين لفّيه في 3 أو 4 أكياس بلاستيك، وكرّري الخطوات دي مع باقي السمك، بس كل واحدة لوحدها، وفي الآخر حطّيه في علبة زجاج أو بلاستيك واقفلي عليه كويس.

5- سيبيه في مكان دافي في المطبخ لمدة 3 أيام وبعد كده افتحي العلبة واقلبي الأكياس اللي فيها الفسيخ على جنب تاني من غير ما تفتحيها، واقفلي عليه العلبة مرة تانية، وتاني يوم اقلبي الفسيخ بنفس الطريقة على جنب مختلف وكرّري نفس الخطوة دي يوميا.

6- بعد 15 يوم تقدري تفتحي على الفسيخ وتنظّفيه من القشور وتفتحيه وتنضفي بطنه، وبعد كده انقعيه في خليط من الخل والليمون علشان تعقّميه من الميكروبات، ولو حسّيتي إن الفسيخ طلع مالح معاكي أوي، ممكن تحطّيه في ميه مغلية لمدة دقيقتين علشان تقلّلي من ملوحته.


السردين بيحتاج من أسبوع لأسبوعين علشان يستوي
السردين المخلل
المقادير
2 كيلو سردين بلدي
كوب زيت نباتي
كيس ملح
شطة

الطريقة:
1- هاتي السردين واشطفيه كده على السريع بالميه بس من غير ما تفتحيه، وبعدين حطّيه في مصفاة لغاية ما ينزّل كل الميه اللي فيه.

2- اخلطي كيس الملح مع الشطة في طبق، وحطّي كمية صغيرة من خليط الملح والشطة في خياشيم السردين.

3- هاتي علبة بلاستيك وافردي فيها 2 أو 3 أكياس بلاستيك، ورصّي طبقة من السردين في قاعدة العلبة بحيث إن كل سردينة تبقى عكس الثانية، وبعد كده رشّي كمية من خليط الملح والشطة وحطّي ملعقة كبيرة زيت، وبعد كده حطّي طبقة تانية من السردين وكرّري نفس الخطوات لغاية ما كمية السردين اللي عندك تخلص.

4- في الآخر حطّي باقي الملح على الوش وضيفي من 2 : 3 ملاعق كبيرة، وبعدين اربطي الكيس كويس أوي، وبعد كده غطّيه بطبقة من الورق الفويل، وبعد كده اقفلي العلبة بالغطاء بتاعها كويس.

5- سيبي السردين لمدة أسبوع أو أسبوعين على حسب حجم السردين، وكل يومين قلّبيه بس من غير ما تفتحي الكيس بإنك تمسكي الكيس وتقلبيه فوق وتحت.

6- بعد ما يتخلل السردين نظفيه وحطيه في علبة وحطي عليه الزيت والليمون والخل وشيليه في الثلاجة لوقت اللزوم.. وبالهنا والشفا.
منقول
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى