المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 17 عُضو متصل حالياً :: 0 عضو مُسجل, 0 عُضو مُختفي و 17 زائر :: 1 روبوت الفهرسة في محركات البحث

لا أحد

استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
02122012
مشكلتي الاساسية تنصب حول ابني البالغ من العمر تسع سنوات
آه ثم آه
اعاني من بطئه الشديييييييييييييييييييد في الكتابة بالاضافة الى رداءة خطه الغيرمعقولة ابدا
سالت من حولي
بحثت في الانترنت عن وسائل لمعالجة هذه المشكلة المقلقة
وسألت من حولي
كل الاجابات دارت حول حل واحد وهو دفعه للكتابة لاطول وقت ممكن مع دعمه بكراسات تعليم الخط والاملاء
وفعلا عمدت الى شراء الكثير من كتب تعليم الخط وكراسات التمرين
واستغرقت تقريبا طوال اليوم وكل يوم في تمرينه حتى ارهقه ذلك فأصبح يمضي اليوم باكمله منكبا على الكتب والكراسات ، المشكلة انني بدات المحاولة معه منذ مايقارب الشهر دون نتيجة ظاهرة
هذا فضلا عن ان ضغطي عليه جعله يمل وجعلني اشفق عليه فعلا رغم اني اعطيه مساحات قصيرة طبعا من الراحة واللعب
ورغم اني لجأت الى اسلوب المكافأة عندما استجابة منه

بالاضافة الى ان كل معلماته يشتكين من بطئه الشديد ودرجات امتحاناته غير مرضية نظرا لان الوقت لايكفيه
رغم دكائه الواضح الا اني بت اخشى فعلا على نتيجته اخرالعام

احتاج الى نصائح رجاء رجاء رجاء

كما اني احتاج الى من يدلني على طريقة تنظيم الدروس الخارجة عن المنهج اليومي
لم اعرف كيف انظم وقت ابني
الرجاء ممن تشعر بان لديها فكرة ا و معلومة مهما قلت ان تفيدني بها
عسى ان يكون خلاصي من مشكلتي على ايديكن الرحيمات
وشكرا وافرا مسبقا
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive
تعاليق
avatar
حبيبتى اصبري عليه ومتوتريهوش انصحيه علي فترات وبهدوء ممكن يكون توتر نفسي الضغط الشديد اللي انتى عامللاه ممكن يجيب نتايج عكسيه يعنى انا ابنى بصراحه خطه كان رائع فجاه السنه ديه وحش جدا وبردوا مش عارفه السبب مع انه كبر مش بيصغر بس غالبا هوه مع السن بيبقي عايز يلعب وبيزهق وبقيت اقوله هسامحك المره ديه والمره الجايه هخليك تعيد مرات اخليه يعيد ومرات افوت وبعدين بقيت بحاول انبهه انه هينقص في الامتحانات وفعلا نقص بس قلت اصبر عليه الكتب الخارجيه بجد اهم حاجه انه يحلها هينظم معاكي حاولي حتى لو اخر الاسبوع لازم يبقي ماشي مع المدرسه فاهمانى وحاولي تعملي ليه ملخصات انتى بايديكي هتجمعله افكاره وتشيل تشتيته يارب اكون قدرت اساعدك يارب
avatar
في 03.12.12 11:53فاطمة الزهراء
بالنسبه للخط ماتقلقيش انا كان خطى سئ جداااااااااااااااااااا وانا فى سنه و كان الكل بيشتكى منه وكان بابا بيحاول معايا ومافيش فايده وبعدين فى المرحله الاعداديه انا الى ابتديت انتبه لكده وابتديت احسنه ومع الوقت بقى جميل جدا فماتقلقيش واحده واحده حيتحسن لوحده وبعدين العباقره دايما بيكون خطهم وحش بس هى المشكله فعلا فى انها حتأثر على درجاته بس ماتقلقيش هو لسه صغير وماتضغطيش عليه كتير
بالنسبه لتنظيم مواعيد الدروس فانتى اكتر واحده قادره على كده لانك ادرى بقدرة ابنك على الاستيعاب ومواعيده حاولى يكون ليه جدول ثابت على قد ماتقدرى يكون فيه بعد كل فترة دراسه فترة راحه
وماتحمليش نفسك وتحمليه اكتر من طاقكم
وربنا يوفقكم يارب
في 03.12.12 13:50اميرة من آخر زمن
شكرا على النصائح كليوباترا

شكرا جدا

انا فعلا بضغط عليه اكثرمن اللازم لدرجة ان حتى المكافأت اللي بيختارها بنفسه اصبحت غير مغرية كفاية

ساحاول ان اصبر وافوض امري لله

وسافكر في فكرة الملخصات ......... ماخطرتش عليا والله

ادعيلي والنبي
في 03.12.12 14:02اميرة من آخر زمن
بالنسبه للخط ماتقلقيش انا كان خطى سئ جداااااااااااااااااااا وانا فى سنه و كان الكل بيشتكى منه وكان بابا بيحاول معايا ومافيش فايده وبعدين فى المرحله الاعداديه انا الى ابتديت انتبه لكده وابتديت احسنه ومع الوقت بقى جميل جدا فماتقلقيش واحده واحده حيتحسن لوحده وبعدين العباقره دايما بيكون خطهم وحش بس هى المشكله فعلا فى انها حتأثر على درجاته بس ماتقلقيش هو لسه صغير وماتضغطيش عليه كتير
بالنسبه لتنظيم مواعيد الدروس فانتى اكتر واحده قادره على كده لانك ادرى بقدرة ابنك على الاستيعاب ومواعيده حاولى يكون ليه جدول ثابت على قد ماتقدرى يكون فيه بعد كل فترة دراسه فترة راحه
وماتحمليش نفسك وتحمليه اكتر من طاقكم

شكرا فاطمة الزهراء على الراي الجدير بالاهتمام

وفعلا كلامك على ان الخط اللي بيكون سيئ جداااا ممكن يتغير مع الوقت

يارب

وعجبني تعبيرك ان العباقرة كلهم خطهم ردئ ----- شكرا كثيرا على رفع المعنويات ... الكلمة اثرت فيا لدرجة ان عيني دمعت

وبالنسبة لتنظيم الوقت انا فعلا محتاجة لرأي اخر

فأنا فعلا امامي عدة محاور

اولا الدروس اليومية التي يأخدها في الفصل

ثانيا يحتاج يوميا لساعة دراسة الدروس الحديثة في مادة وعمل اختبار لان مدرساته دائما يفضلن عمل اختبار فجائي

ثالثا يحتاج لدرس في الاملاء علشان المدرسة في الامتحان تعرف تقرا خطه اللي هو نفسه مايعرفش يقراه

رابعا التمرين على كراسات الخط

هذا بالاضافة الى محاولة تهجئة عشرة سطور من كتاب القراءة

ودرس تعبير ولو لثلاثة سطور

اضافة الى مجموعة من الالعاب التي اقتبستها من الانترنت للمساعدة في تحسين الخط والاملاء ولكنها لاتغني عن التمرين على كراسات الخط ودرس الاملاء



كل ماسبق مع الواجبات اليومية مع البطئ الشديد اصبح مشكلة فعلا

ياريت ياريت حد يساعدني في تنظيم جدول يومي

هو بيروح من المدرسة مع الساعة 2 وبيتغدى وبيرتاح شوية (الغداء والراحة عادة بياخد ساعة) وبعدين بنبدا ونستمر حتى الساعة تسعة مساء

بلييييييييييييز بليييييييييييييييز

مش عارفة احسبها فعلا

اعطوني اي اراء او افكار بلييييييييييييييييييييييز

وشكرا شكرا شكرا على التفاعل الايجابي
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى