شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
23082010
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

أكد الفرنسى ستيفان ديموى المتخصص فى التربية البدنية أن الرياضة المعروفة نط الحبل تعد أرخص وسيلة عملية لحرق السعرات الحرارية فى مدة تتراوح ما بين 15 و 20 دقيقة .
واضاف دوموى أن ممارسة نط الحبل يفيد فى تماسك الجسم ويقوى عضلات البطن والظهر وأن الانتظام فى مزاولة هذه الرياضة يساعد على زيادة الكتلة العضلية على حساب الكتلة الدهنية مما يؤدى شيئا فشيئا الى تماسك ونحافة الجسم .
واشار إلى ان فوائد هذه الرياضة لا تقتصر على الحفاظ على الرشاقة وأنما لها فوائد صحية أخرى عديدة أهمها تقوية القلب والشرايين .
وأوضح أن ممارسة نط الحبل لمدة 15 دقيقة تعادل 30 دقيقة من لعب كرة القدم أو الأسكواش و 45 دقيقة من التزحلق على الجليد أو ساعة من لعب الكرة الطائرة .
لكن ديموى حذر من المبالغة فى ممارسة هذه الرياضة والوصول الى مرحلة الانهاك لما لذلك من تأثير سلبى على القلب ........ كما حذر الذين يعانون من البدانة من مزاولة هذه الرياضة ..........
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

تعاليق

اه الله والشاطره اللي تعد ونشوف كل واحده هتعمل كام عده ههههههههههههههه
tmam awi awiiiiiiiiiiiii kman bs fe so2al ely msh by3rf ynot el 7abl y3mel eh w ana 3aiza as2l 3la 7aga ana 2osyra gdn w nfsy atwel shwya w m7dh y2oly al3b 3o2la w ana 3andy 21 sana fe aml atwel
مرسي يا روان هو فعلا نط الحبل بيفرق اوي بس مجهد جداااااااااااا انا كبيري فيه 70 نطه متواصل و بعد كده بركن جنب الحيط lol!

دومبا اعتقد ان الطول ده مالهوش حل خالص للي زينا ممكن تكوني اطول مني انا طولي 150 سم و انا تقريبا نفس الطول من 6 سنين هههههههههههه
يسلمو مروركم وارئكم احلي بنات وبعدين ربنا خلقنا في احسن هيئه الحل هو الكعب العالي ههههههههههه بس بلاش كعب منفصل الكعب المتصل مريح جدا
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي