شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
29102011
ماهو كيس المبيض؟؟؟
كيس المبيض عبارة عن ورم غير يتشكل في أي مرحلة عمرية لدى النساء، مشابه لكيس صغير مملوء بالسوائل، غالبا ما يكون حجمه أقل من 5 سم.


ينقسم الكيس إلى نوعين: الكيس الوظيفي ويمثل 90 في المئة من حالات الأكياس المبيضية، ويرتبط بوجود خلل هورموني، هذا الكيس قد يختفي تلقائيا في غضون أشهر أو مع العلاج بالأدوية .


ـ الكيس العضوي نادراً ما يحدث، وهو يحتاج الى تدخل سريع لتجنب مضاعفاته الخطيرة.


ويمكن الكشف عن كيس المبيض من خلال اعراض عدة وهي: وجود ألم في أسفل البطن، جس كتلة في البطن، اضطرابات في الدورة الشهرية، إمساك، ظهور حب الشباب، تكاثر شعر الجسم، مشكلة العقم.


كما يمكن الكشف عن وجود كيس المبيض بواسطة الموجات فوق الصوتية البسيطة، لدى طبيب النساء المختص. أما بالنسبة الى العلاجات فتختلف حسب طبيعة الكيس، وغالبا ما يصف الطبيب حبوب منع الحمل لمنع التبويض اثناء وجود كيس وظيفي، ومن الضروري متابعة طبية في الأشهر الموالية للتأكد من أن الكيس اختفى.


وفي حال وجود الكيس العضوي المؤلم والكبير جدا، يجب إجراء عملية جراحية لتفادي المضاعفات كالتمزق والنزف.


اللهم عافنا وإشفنا
مُشاطرة هذه المقالة على:diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

تعاليق

avatar
في 29.10.11 23:49كليوباترا
ربنا يبارك ليكي جزاكى الله خيرا يارب في معلومه يا بنات بمناسبه الموضوع ده مهم جدا انكم لازم تشيلوا جلد الفراح قبل طبخها نهائي تسلخوها علشان الهرمونات بتبقي تحت الجلد ده وبتدخل في اللحم بتاع الفراح لو اتطبخ معاه علشان بنات كتير بقت الدوره بتتاخر وبيبقي فيه تكيسات علي المبايض بسبب الهرمونات بتاعت الفراح معلومه سمعتها من طبيب خطيره جدا ومن يومها بشيل الجلد كله يارب تكون معلومه مفيده ليكم يارب
في 29.10.11 23:56jeje abozied
شكرا ليكى ياقمر يارافعة من روحى المعنوية


وإنتى فعلا أفادتينى بالمعلومة الإضافية لأن الدورة عندى بتتأخر فعلا وملهاش ميعاد ثابت


أفادكم الله


شكراااا جدااااااااا
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى