ام انتصار
ام انتصار
اميره فضيه
اميره  فضيه
رقم عضويتك : 18572
الاوسمه :
العمل/الترفيه : مهندسة كيميائية
05072011

ملف كامل عن عادات الزواج عندنا - صفحة 3 Empty ملف كامل عن عادات الزواج عندنا

تقييم المساهمة: 100% (4)

حانقل لكم العادات والتقاليد والمواضيع اللى بتحصل من يوم يتقدم عريس للبنت الى يوم الزواج
عقبال لكل البنات

عاداتنا حلو وجميلة بس مشكلتها مكلفة ودا سبب من اسباب عزوف الشباب عن الزواج

بسم الله نبدا
ممكن الوحدة تكون بتعرف العريس يعنى مظبطة كل حاجة
فى عرسان يكونوا اقوياء وشديدين
يجى العريس لوحده يكلم ابو العروسة فى الييوم دا تكون الاسرة ما مكلفة روحها خالص غير انها عاملة له بعض المعجنات والحلويات والشاى طبعا دا يكون بعد الحاجة الباردة
الوالد يقولو خير يا ابنى اسال على القسمة انت اسال عننا ونحن نسال عنك
كلو واحد يعطى التانى معلومات عن الاسرة الصغيرة والعايلة كمان
وطبعا العريس ممكن يكون مظبط وعنده كل المعلومات
لكن ياعينى عليه حيموت من الانتظار لانو حتى لو ابو العروسة عرف كل حاجة فى يوم لازم على الاقل يدوه اسبوع انتظار كرامة البنت وما اعرف ايش
بعد ما الاب يوافق يتصلوا عليه ويقولوا موافقين
العريس يكلم اسرته ويححدوا يوم لقراية الفاتحة يجى العريس وابوه واخوانه واولاد اعمامه واعمامه واهلو المقربين
ويكون فى انتظارهم نفس الكمية
وممكن يكون الضيافة عبارة عن صحن كوكتيل
معجنات وحلويات ويكون هنالك زجاجة بارد
يتبع
مُشاطرة هذه المقالة على:redditgoogle

تعاليق

ام انتصار
@فاطمة الزهراء كتب:تصورى يا ام انتصار انا كنت فاكراكى بتتكلمى عن عادات الجواز فى مصر فى الحلقتين الى فاتو لان تقريبا نفس العادات وانتى قايله فى الموضوع عندنا ماوضحتيش انه فى السودان وانا افتكرت ان عندنا دى فى مصر ولسه الحلقه دى بس لاحظت انك بتتكلمى عن عادات الجواز فى السودان
بس جميل قوى ياريت فعلا تكملى ولو تعرفى تجيبى صور للحاجات السودانيه دى حيبقى الموضوع اشمل بكتير

يسلم مرورك فطومة هى فعلا العادات شبه متقاربة لاننا شعب واحد
وانا بالمناسبة مش سودانية صافية لان جد بابا مصرى بس جا هنا عشان التجارة وولد اجدادى من بابا وماما هنا عشان كدا بقيت سودانية

وانشالله حاحاول اجيب صور
ام انتصار
@emy ghanem كتب:وانا برضه مش فكرت انه عن السودان بس حلو اوى وفعلا هاتى لينا صور نشوف كمان حلوة اوى العادات بتاعتكم
تسلمى ايمى وزى ما قلت انشالله حاحاول اجيب الصور
ام انتصار
@نفرتيتي كتب:انا اول مرة اشوف الموضوع بس فعلا موضوع رائع جدا و شبه اللى بيحصل عندنا
تسلم ايديك يا ام انتصار

تسلمى ياتوتة
ام انتصار
@نور حمص كتب:حلوة هل عادات كتير

الله يعطيكي العافية

تسلمى يانور ويعطيكى كمان العافية
ام انتصار
معليش يا قمرات اختفيت شوية لانو ابرار شوية تعبانة عندها حمى ونزلة شكلها كدا عايزة تطلع لى اسنانها كلها مع بعض.
الحلقة الرابعة
اول ما الشيلة وصلت خلاص معناها ان العد التنازلى بدأ لليوم المنتظر
اذا كانت تستجدم المكياج بتوقفه وتبدا فى الدخان وانا قبل فترة كنت منزله عنه موضوع
لا مش ساونا

تبداه بارد وخفيف وتختار الاوقات الباردة يعنى بعد صلاة الفجر او بعد صلاة العشاء هذا فى الصيف اما لو كان الجو شتوى فى اى وقت
بس لازم بعد ما تقوم من الدخان تتغطى تمام عشان الهواء مع الدخان ممكن يشقق الجسم.
تكون محددة لها غيارين او تلتة كاملين لانو الدخان يصبغ فى الملابس. وكمانتلبس جونتيات وشرابات ولا يراها اى شخص اما تغطى وجهها بالتوب او تضع عليه خلطات (طبعا عادات يقولون حتى لا ياخذو النورة منها)
اذا كانت العروسة نحيفة وعايزة تتخن ايام الدخان هى الانسب بعد ما تقوم من الدخان بتكون جاعت على الاخر تقوم تاكل طحنية باللبن او اى نوع مديدة .
وكمان اللى عيزة تنحف برضوا فرصتها لانها بعدما تقوم تاكل فواكه او تشرب سوائل.
طبعا الوجه لا يخلو ابدا من شى اما طبيعى او كريمات الى يوم الزفاف.
تستمر فى برنامج الدخان كل يوم مما يجعله طبقات فى جسمها الى ان يكون بقى ليوم الزفاف حوالى 10 ايام توقف الدخان وتبدا بالمقشرات الطبيعية(اللخوخة) كل يوم صباح ومساء لمن يفضل لليوم الموعود 4_5 ايام تقوم تشيل شعر ايديها ورجليها فقط (عشان الحنة) ويوم الزفاف او قبل بيوم تشيل باقى جسمها .
انشالله الحلقة الجاية حنتكلم عن انشغال الاسرة بالتجهيزات
يتبع
فين التقييم يا قمرات
ما شاء الله انتم بجد موسوعه من الاراء المفيده ربنا يجعله فى ميزان حسناتكم يارب العالمين تسلم ايديكى يا ام انتصار رائع
ام انتصار
تسلمى يا كوكية دا كلو بفضل ربنا ثم بفضل تشجيعك يا ملكتنا
manyensh
حلو قوي موضوعك الواحد بيفتكر الايام الي كانت .......مستنه المزيد منك
ام انتصار
تسلمى امانى على مرورك
جميل قوي