وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

كيف نواجه الغلاء

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
14012011
مُساهمةكيف نواجه الغلاء

فى ظل الغلاء والظروف الاقتصادية الصعبة اللى كلنا بنمر بيها لازم يكون فى طرق نقدر نواجه بيها الغلاء ده وفى طريقتين مفيش غيرهم نقدر نتغلب على الغلاء بيهم هما يا إما نستغنى عن بعض الحاجات غير الضرورية يا إما نوفر من الحاجات الضرورية فعيزاكم تفكروا معايا ايه الحاجات اللى ممكن نستغنى عنها وايه هيه الحاجات اللى ممكن نوفر منها وانا هقولكم على بعض الحاجات دى
يعنى مثلا الشيكولاتة اناعارفة انى فى ناس متقدرش تستغنى عنها ،بس بصراحة تعتبر من الرفاهيات انامش بقول نحرم نفسنا خالص بس طبعا مش كل يوم فى حاجات تانية اولى يعنى باكو الشكولاتةاللى ب5جنيه ممكن تجيبى بيه كيس رز، كمان الحلويات اللى عمال على بطال فى البيت دى التورتاية ممكن تكلفك اكتر من 50جنيه وزى ما قلتلكم انا مش بقول حرمان بس لازم ننظر بعين العقل شوية فى ظروفنا الاقتصادية الصعبة
اللحمة ممكن اللى بياكلها 4مرات فى الاسبوع كفاية 3 او 2 انا خايفة اكمل تزعلو منى وتقولو دى عايزة تنشفها علينا علشان كده ندخل فى التوفيرهقولكم على شوىة حاجات ممكن توفروا بيها
1-لما تيجى تحمرى الاكل اختارىاصغر طاسة عندك علشان احنا بعد مرتين تلاتةمن التحميربيستغنى عن الزيت فعلشان كمية الزيت اللى بنرميها متكونش كبيرة
2-طبعا احنا بنسمع كتير عن استخدام بواقى الاكل من جديد انا بقول انت اصلا ليه يكون عندك بواقى اكل اصلاانت اطبخى على قدك لان بصراحة محدش بيرضى ياكل الاكل البايت
3-ملايات السرير اللى دابت طبعا هى بدوب من النص الاول فانت كملى على القطع للاخر والطرفين السلام خيطيهم مع بعض واستخدمى الملاية من جديد بعد ما تتنى الطرف المقطوع
4- ممكن كمان كياس المخدات القديمة تستخدميها كفوط للمطبخ وتوفرى تمن الفوط
5-انتم عارفين انا من اول السنة الدراسية تقريبا مشترتش اقلام اواساتيك او برايات ليه يابنات لانى من السنة اللى فاتت وانا كل ما انضف البيت والاقى قلم او مسطرة او استيكة وانا بشيلهم فى علبة لبن نيدو فاضية عندى والله الولاد لسه بيستعملوهم لغاية النهاردة ،
6-نيجى للكهربا يمكن نكو ن سمعنا المعلومه دى قبل كده وهى انىمتفصليش السخان لما تسخن المية لانى لما تيجى تشغليه من جديد هيسحب كهربا اكتر لكن انت سيبيه شغال اطول فترة ممكنة هيسحب كهربا اقل
والله انا عندى نصايح كتير بس المعلومات مش مترتبة فى دماغى بس انا عندىكلمتين عايزة اقولهم لحبايبى العرايس الجداد بصى ياحبيبتى اوعى تكشفى ستر بيتك لاى حد حتى لو كانت امك واياكى تحكى لحد عن ظروفك لانى الناس سيرة وتأكدى انى اللى هتحكى معاهالازم مهما كانت بتحبك مش هتحفظ سرك

تانى حاجة ملكيش دعوة بحد لانى كل واحد وظروفه ومتكلفيش جوزك فوق طاقته لانى والله فعلا المعيشة بقت صعبة وربنا يسعكم يارب وياريت لو اى وحدة عندها افكار حلوة تقولنا عليها اهو نساعد بعض

منقول
كاتب الموضوع : ام يوسف
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

كيف نواجه الغلاء :: تعاليق

رد: كيف نواجه الغلاء
مُساهمة في 14.01.11 17:30 من طرف كليوباترا
موضوع حلو جدا ربنا يستر بجد الدنيا عماله تغلي ربنا يجازيكى الف خير

كيف نواجه الغلاء

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1