منتدى وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
المتواجدون الآن ؟
ككل هناك 38 عُضو متصل حالياً :: 1 أعضاء, 0 عُضو مُختفي و 37 زائر :: 2 عناكب الفهرسة في محركات البحث

كليوباترا

شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
ام يوسف
اميره ماسيه
اميره  ماسيه
رقم عضويتك : 50
الاوسمه :
07012011
ترتبط سرعة المشى بطول العمر لدى الذين تجاوزوا الخامسه والستين وفقا لتقر ير نشر ته جورنال اوف ذى اميركان ميديكال اسوشييشن وكتب معدو الدراسه من مجله " العدد المتوقع لسنوات المتبقيه فى حياة الرجال والنساء يزداد مع سرعة مشيهم ورأوا ان طول العمر المتوقع فى سن معينه يبدا بالازدياد الجنسين ابتداء من سرعة متر من الثانيه

ولاحظ الباحثون ان سرعة المشى مرتبطه بطول العمر فى كل الا عمار لدى الجنسين وخصوصا بعد سن الخامسه والسبعين

والسوال الاهم
لماذا يمكن ان تكون سرعة المشى موشرا جيدا لتقدير عدد السنوات المتبقيه لدى الا شخاص المسنين ؟
لان المشى يتطلب طاقه وقدرة التحكم بالحركات وتشغيل عدة اعضاء من بينها القلب والرئتان والجهاز الهضمى والعصبى والدوره الدمويه والهيكل العظمى والعضلات والمشى البطى يدل على تدهور وظائف هذه ااعضاء

منقول
مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

تعاليق

في 07.01.11 18:46sara_sa3323
على كده بقا انا قربت اموت Question
في 07.01.11 22:23robtty_23
انا بمشي بسرعه بس وانا متاخره علي الشغل غير كده ببقي بطيئة يبقي كده ايه؟
في 08.01.11 0:07كليوباترا
ربنا يكرمك يا ام يوسف موضوع رائع
في 14.01.11 23:15sendrila momen
ميرسى ياحبيبتى ع الموضوع بس طبعا دى اقدار يعنى فى ناس كتير صحتهم كويسه جدا وبيمشوا احسن منى ومنك وبيموتوا لان ده عمرهم وكل واحد فينا له وقت سبحان الله
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي