وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

مشيتك تحدد عمرك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
07012011
مُساهمة مشيتك تحدد عمرك

ترتبط سرعة المشى بطول العمر لدى الذين تجاوزوا الخامسه والستين وفقا لتقر ير نشر ته جورنال اوف ذى اميركان ميديكال اسوشييشن وكتب معدو الدراسه من مجله " العدد المتوقع لسنوات المتبقيه فى حياة الرجال والنساء يزداد مع سرعة مشيهم ورأوا ان طول العمر المتوقع فى سن معينه يبدا بالازدياد الجنسين ابتداء من سرعة متر من الثانيه

ولاحظ الباحثون ان سرعة المشى مرتبطه بطول العمر فى كل الا عمار لدى الجنسين وخصوصا بعد سن الخامسه والسبعين

والسوال الاهم
لماذا يمكن ان تكون سرعة المشى موشرا جيدا لتقدير عدد السنوات المتبقيه لدى الا شخاص المسنين ؟
لان المشى يتطلب طاقه وقدرة التحكم بالحركات وتشغيل عدة اعضاء من بينها القلب والرئتان والجهاز الهضمى والعصبى والدوره الدمويه والهيكل العظمى والعضلات والمشى البطى يدل على تدهور وظائف هذه ااعضاء

منقول
كاتب الموضوع : ام يوسف
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

مشيتك تحدد عمرك :: تعاليق

رد: مشيتك تحدد عمرك
مُساهمة في 07.01.11 18:46 من طرف sara_sa3323
على كده بقا انا قربت اموت Question
مُساهمة في 07.01.11 22:23 من طرف robtty_23
انا بمشي بسرعه بس وانا متاخره علي الشغل غير كده ببقي بطيئة يبقي كده ايه؟
مُساهمة في 08.01.11 0:07 من طرف كليوباترا
ربنا يكرمك يا ام يوسف موضوع رائع
مُساهمة في 14.01.11 23:15 من طرف sendrila momen
ميرسى ياحبيبتى ع الموضوع بس طبعا دى اقدار يعنى فى ناس كتير صحتهم كويسه جدا وبيمشوا احسن منى ومنك وبيموتوا لان ده عمرهم وكل واحد فينا له وقت سبحان الله

مشيتك تحدد عمرك

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 2انتقل الى الصفحة : 1, 2  الصفحة التالية