استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
أميرة تامر
اميره رائعه
اميره رائعه
رقم عضويتك : 3285
الاوسمه :
العمل/الترفيه : التذكير بالله
26122010
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
انا مش هتكلم في نصائح العنايه بالجسم والشعر لا انا هتكلم في العنايه بالاهم من ذلك هي العنايه بالنصف الاخر لكي ايتها العروسة انه زوجك شريك حياتك
حبيبك اللي بتحبيه
اهم شئ لازم تعرفيه ان هو ده الراجل اللي هتقضي معه حياتك الباقيه كلها عشان في ناس لما بيدخل عليهم الشك بتفكر في الانفصال قبل البناء اصلا
ثانيا لابد ان تجعلي لنفسك حدود مع زوجك لا تتعديها مهما حصل ولو تعدتيها لازم تتراجعي مثلا كأن لا تقولي له كلمه لا الا في نقاش هادئ بينكما لان الرجال بيكرهوا اللي بيعارضهم خاصه الزوجه
لانه بيحس انها بتفرض رأيها عليه
وبعدين اياكي واياكي من الامتناع عنه في اخص الاشياء وهي العلاقه الخاصه بينكم لان هذا الموضوع بيسبب مشاكل كتيرة اوي وممكن يوصل الي الفصال
عشان دي اكتر شئ بيحتاجه منكي فلا ترفضي الا لعذر شديد كان تكوني تعبانه مش قادره خالص وعرفيه باسلوب جميل انك تعبانه
ولما تكوني حائض حاولي تعوضيه عن الموضوع ده بأي شئ يعني تلبسي قميس بيحبه يكون طويل وخيه يباشركي دون الفرج
خليكي دايما محسساه انك تحت رجليه ومطيعه له في كل الامور
وياسلام لو كنت في بيت عيله يعني ساكنه مع حماتك ولكي سلايف وتتعاملي معاه كأنه وحش كاسر قدمهم يعني اول ما يدخل تقومي جري عليه وتسلمي عليه
وياسلام لو تبوسي ايديه وجري علي المطبخ تحضري له الاكل ويكون الاكل جاهز له
ويكون كل كلامك عليه انه مفيش بعد كده في الشده والزجر معاكي
علي فكرة دي جميله هتعجبه اوي وهيحبك ويحس انك موقراه قدام اهله
اما اهلك انتي فحاولي تقولي لامك انه احن واحد عليكي وبيحبك وبيتمنالك الرضا ترضي حتي لو هو مش بيعمل كده عشان انتي عارفه امك بتحب تكون بنتها اسعد وحده في العالم
هو هيفرح اوي ان زوجته مخليه زوج مثالي قدام اهله واهلها
اما بالنسبه للمشاكل الخاصه بينكم اياكي من ان يعرف احد بها مهما كان عشان المشكله لو خرجت من بينكم هتكبر اوي
لازم تخدي عهد بينك وبينه ان مفيش مشكله تخرج من بينكم ولا من حجره النوم اصلا وحاولي انت وهو تحلوها مع بعض
واوعي تخليه يزعل منك ولا يبات وهو زعلان عشان لو نام وهو زعلان الشيطان هيشتغل
واعملي بالحديث والسنه النبويه حديث فيما معناه" لو باتت المرأة وزوجها غير راضي عنها تلعنها الملائكة حتي تصبح"
اخيرا حاجه البنات كلها بتعيط منها بعد الزواج مباشرا وهي لو تاخرت في الحمل ياسلام لو قعدت شهر من غير حمل هي تعيط وامها تندب وحماهتا توبخ
نصيحة مني اوعي تفكري في الموضوع ده عشان متتعبيش دي أرزاق من عند الله ولازم كلنا نسلم بكده خليكي فرش كل حاجه بأونها لا تستعجلي
هيجيلك يوم وتبكي منهم "العيال"زيي كده
أتمنا ان اكون لم أثقل عليكم وعايزة رأيكم في الموضوع عشان دي أول مرة أكتب موضوع من تفكيري
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]
مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking
تعاليق
في 26.12.10 13:12كاتي باتي
انتي عندك حق في انهم المشاكل الي مابينهم متخرجش بره خالص ولا حتي لمامتها علشان هيكبر ومامتها اكيد مش هتهديها هتقولها حقي وحقك والكلام الي انتوا عرفينه بس بالنسبه لو هي عايشه مع اخهله متزودهاش اوي لحسن تاخد عين ولا حاجه ههههههه يعني كل حاجه بالمعقول بالذات قدام الناس واحسن حاجه من البدايه الاتفق بس في الاخر الرجاله ميستهلوش حاجه [ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة] لان احنا خساره فيهم
في 26.12.10 18:16كليوباترا
كلام سليم جدا وخاصه انك متشتكيش لمامتك لانها بتشيل منه ومش بتنسي حتى لو انتى نسيتى وكلامك سليم جدا تسلم ايديكى جميل اوي اوى مجهود رائع
جمييييييييييييل بجد تحفة تسلمى يا قمر
حلو اوي وتسلم ايدك بس انا اعتقد ان في حاجات مينفعش تكون مع كل الازواج في حاجات تختلف من راجل للتاني زي موضوع اكون تحت امره في كل حاجة احيانا الراجل بيكون عايز زوجة صديقة تفكر في الموضوع بشكل حيادي مش حاضر ونعم وخلاص في ازواج بيحبوا المناقشة مع زوجاتهم ممكن يمل من كتر حاضر ونعم لكن بقية الحاجات انا معاكي فيها
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي