منتدى وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  

أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

شاطر | 

شعر طفلك مصاب بالقمل؟؟؟؟ادخلى الحل هنا

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
20112010
مُساهمةشعر طفلك مصاب بالقمل؟؟؟؟ادخلى الحل هنا

فجأة ذات يوم وانت تمشطين شعر طفلك كالمعتاد تجدين فى رأسه قملا وبالطبع تشعرين بالضيق وتبدا بالعديد من الافكار تمر بذهنك [من اين جاء هذا القمل؟[هل من اى شخص اخر فى الاسرة مصاب بالقمل؟] توقفى عن هذة التساؤلات وابدئى باتخاذ الخطوات
الخطوات::--
اشترى نوع جيدا من الشامبو الخاص بالقمل وكذلك اشترى سائل الشعر الخاص بالتخلث من القمل اللذين يجن ان يستخدما حسب الارشادات الموجودة عليهما
فى الوقت نفسه اكشفى على جميع افراد الاسرة فان50%من الاطفال المصابين بالقمل يكون فى اسرتهم شخص اخر مصاب
ابدئى علاج كل المصابين الاخرين خلال24ساعه لكن تتجنبى اعادة انتشار العدوى
تخلصى من القمل والسيبان[بيض القمل]باستخدام المشط الخاص بذلك وهو مشط اسنانه ضيقه فيساعد على التخلص منهما ورغم ان هذة الطريقة تستغرق وقتا طويلا الا انها الطريقة الاكثر فاعلية للتخلص من السيبان الذى عادة لايقضى عليه باستخدام السائل الخاص بالقمل
فهذة العملية يجب ان تتكرر على الاقل3مرات اسبوعيا حتى تتاكدى ان المشكلة انتهت
اغسلى باستخدام الماء والصابون كل الملابس والملايات واكياس الوسادات التى كان طفلك يستخدمها خلال اليومين السابقين لبدء العلاج لان القمل يستطيع ان يعيش لمدة يومين بعيدا عن فروة الراس
انقعى جميع الامشاط والفرش الخاصه بطفلك فى ماء ساخن وصابون لمدة عشر دقائق واستخدمى المكنسه الكهربائيه احتياطيا لتنظيف السجاد والارضيات وفرش البيت
وعلمى طفلك الا يستخدم اى شئ خاص بشخص اخر وان لايسمح لاحد باستخدام حاجاته هو شخصيا

بعض الارشادات الخاصة::--
حاولى تشغلى طفلك بفيلم يحبه اثناء عملية فحص فروة راسة
استخدمى عدسه مكبره لكى تستطيعى الكشف جيدا عن فروة الراس

منقوووووووول
كاتب الموضوع : فتاة الاحزان
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

شعر طفلك مصاب بالقمل؟؟؟؟ادخلى الحل هنا :: تعاليق

رد: شعر طفلك مصاب بالقمل؟؟؟؟ادخلى الحل هنا
مُساهمة في 11.12.10 23:42 من طرف فتاة الاحزان
@كليوباترا كتب:
ربنا يجازيكم خير يارب انا يا مرمر اعرف دوا واحده كانت حكت ليه عليه بس الله مش فكره اسمه هسالك من عنيه مشكله الله جامده فعلا في المدارس والحضانات لازم مصدر العدوى كمان لانها ممكن البنت اللي قاعده جنبها كل ما يروح ترجعه ليها اتاكدى من صاحبتها
يسلم مرورك ياكوكى وفعلا ممكن العدوى تكون من صاحبتها المفروض ناخد بالنا
بصراحة انا هقولكم تانى انا جربت كل حاجة بجد حتى انا جربت ارش شعرهم بالرش الخاص بالحشرات الطائرة وخف القمل شوية لكن لم يقضى علية مع انى واله بغسلهم شعرهم كل يوم
واشتعملت الشامبو الفرنسى الخاص بالحشرات دى ودهنت شعرهم بالمحلول بعد الغسل
وجربت الخل والجاز
انا يأست ان الحشرات دى تمشى
ويا ريت اللى عندها حل غير كل اللى الكلام دة تقولى ولها دعاءنا جميعا
مُساهمة في 16.12.10 8:42 من طرف فتاة الاحزان
@memar كتب:
بصراحة انا هقولكم تانى انا جربت كل حاجة بجد حتى انا جربت ارش شعرهم بالرش الخاص بالحشرات الطائرة وخف القمل شوية لكن لم يقضى علية مع انى واله بغسلهم شعرهم كل يوم
واشتعملت الشامبو الفرنسى الخاص بالحشرات دى ودهنت شعرهم بالمحلول بعد الغسل
وجربت الخل والجاز
انا يأست ان الحشرات دى تمشى
ويا ريت اللى عندها حل غير كل اللى الكلام دة تقولى ولها دعاءنا جميعا
كدا بصراحه مقدامكيش حل الا انك تقصيلهم شعرهم خالص ان شاءالله تحلقيه خالص واهو الحلاقة افضل من ان المدرسة تعرف الموضوع
وكمان روحى المدرسة شوفى اصحابهم اللى قاعدين جنبهم يمكن صاحبه فيه قمل وهو اللى بيعدى اولادك
وربنا يوفقك
اولا شكرا على اهتمامكم بالرد
لكن بصراحة البنت رافضة قص شعرها لانة طويل جدا جدا
والولد شعره حلقته زيرو بس اول ما يطول يرجع تانى
انا هروح لدكتور تانى ولو نجحت فى التخلص من هذة الحشرات هقولكم
وشكرا
مُساهمة في 18.12.10 11:36 من طرف فتاة الاحزان
@memar كتب:
اولا شكرا على اهتمامكم بالرد
لكن بصراحة البنت رافضة قص شعرها لانة طويل جدا جدا
والولد شعره حلقته زيرو بس اول ما يطول يرجع تانى