وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
منتدي وصفات كليوباترا

أهلا وسهلا بك إلى وصفات كليوباترا .
أهلا وسهلا بك ضيفنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمات، بالضغط هنا.كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، وفي حال رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.
الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

اكلات مصريه ميه فى الميه( اكلات ستو وماما )

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 5, 6, 7 ... 14 ... 23  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
04112010
مُساهمةاكلات مصريه ميه فى الميه( اكلات ستو وماما )

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

ازيكوا يا احلى بنات

انا جايبلكوا فكره يارب تعجبكوا ويبقى فيها تفاعل لان اهم حاجه فى الموضوع ده التفاعل

احنا طبعا فى اكلات كتير بتاعه زمان الى ماما وستو بيعملوها وللاسف الايام دى راحت عليها وبننساها وحل مكانها غالبا الاكلات السريعه +هيبقى فى موسوعه لاشهر طرق طهى السمك المصرى
انا بقى هاخد رايكوا فى حاجتين هيمشى ع اساسها الموضوع
1/لو مثلا اى اميره تدخل تطلب اكله معينه ومش عارفه ايه طريقه عمايلها ( اكله طبعا من بتوع زمان البلدى )
2/ لو عاوزينى انا الى انزل الاكلات كلها من غير ما حد يطلب فانا مش عارفه ايه اكتر حاجه يريحكوا
انا عاوزاكوا تردوا عليا سواء عجبتكوا الفكره او لا وتقوليلى رايكوا انهو حل من الاتنين الى هيبقى كويس
اتمنى الاهتمام والرد يا بنوتات

I love you I love you I love you I love you I love you I love you :
كاتب الموضوع : hoba mohamed
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

اكلات مصريه ميه فى الميه( اكلات ستو وماما ) :: تعاليق

طبعا احنا داخلين ع الشتا فانا جبت اكله شتويه تماااااااام وبتعمل مفعول خيالى كانك قاعد فى فرن ههههههههههههههه طبعا عارفينها وهى
العدس الشووووربه المعتبر Very Happy

طريقه عمل العدس الشوربه

المقادير

1/ ربع ك عدس اصفر

2/ جزره متوسطه الحجم

3/ بصله متوسطه الحجم

4/بطاطسايه صغيره / حسب الرغبه

5/ عدد 2 او3 فصوص توم كبيره

6/شعريه شعر والكميه حسب الرغبه (ويفضل كميه الشعريه متبقاش كتير اوى عشان مش تلظلظ اما تستوى Very Happy:D
7/ شطه وملح

8/ طماطمايه واحده متوسطه الحجم

9/كميه قليله زيت وسمنه

10/ للتقليه 2 فص توم مدقوق وبصله صغيره مبشوره
الطريقه

نجيب حله ونحط فيها العدس بعد تنضيفه وغسله والجزر متقطع شرايح رقيقه عشان يستوى كويس والبطاطسايه مقطعه مكعبات والبصله تتقطع اربعه والطماطمايه مقطعه اربعه والتوم ونحط كميه ميه كافيه لسلقه ونحط الحله ع النار وبعد ما يستوى العدس كويس نسيب الخليط يبرد شويه ونضربه فى الخلاط
نحط الزيت والسمنه فى حله ونسخنه ونحمر الشعريه لغايه ما تبقى وردى نحط الخليط فوقه ونقلب كويس عشان الشعريه مش تلزق فى ارضيه الحله لحد ما الشعريه تستوى ونحط الملح والشطه حسب الرغبه
نحمر البصله فى شويه زيت صغيرين لحد ما تصفر نحط التوم عليه لحد ما ياخدوا الاتنين لون وردى ونحطهم ع وش الحله ونغطيها
نقدمه فى طبق ونزينه بورق بقدونس
وبالهنا والشفا ;)

عدل سابقا من قبل hoba mohamed في 06.11.10 11:55 عدل 1 مرات
يالا يا بنات بقى عاوزه رايكوا فى الاكلات الى نزلت شجعوووووووووووووونى Very Happy
حلوة يا هبهوبة وبتاعة سد الحنك دى حلوة :lol:
بارك الله فيك يا ايمى منورانى والله وانا عارفه ان سد الحنك جايه ع هواكى تموتى انتى فى الحاجات الحلوه ;) وايه رايك فى العدس اكلتنا المفضله هههههههههه ;)
يا جامد موضوع تحفه بجد تم التقييييم طبعا

اكلات مصريه ميه فى الميه( اكلات ستو وماما )

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 6 من اصل 23انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 5, 6, 7 ... 14 ... 23  الصفحة التالية