وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

تارت البستافلورا الجامد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
01112010
مُساهمةتارت البستافلورا الجامد

ازيكم يا احلى اميرات عاملين ايه

ده اول موضوع ليا اشترك بيه في المنتدي الجميل ده ويارب يعجبكم
انا قولت اجيبلكم اكتر حاجه انا بحب اكلها واعملها في البيت وكل اللي اخواتي بيطلبوها مني على وهي البستا فلورا معرفش اذا كنتوا عارفينها ولا لاء بس اكيد في كتير منكم عارفها
معلش طولت عليكم

المقادير
3 كوب دقيق
اكوب سكر
اكوب سمن
3 بيضات كبار
فانيليا
3 ملعقه صغيره بيكنج باودر
مربى فراوله لتزين الوجه او اي نوع تاني بس انا عن نفسي بحبها اكتر بالفراوله كل واحده حسب نوع المربى اللي تفضله وانا على فكرة بجيب فراجللو اللي برطمان بلاستيك دي لانها بتبقى اسهل من فردها من فيتراك مش بتبقى قطع

الطريقه
اول حاجه نولع الفرن عشان يبقى ساخن وجاهز على ما نخلص التارت
نضرب السكر والسمنه مع بعض بالمضرب الكهربائي لحد ما يبقى الخليط ابيض وهش زي القشطه وبعد كده نضيف البيض بيضه بيضه ثم الفانيليا وبعد كده طبعا نكون ناخلين الدقيق والبيكنج باودر وخالطينهم على بعض نضيفهم شويه بشويه ونخلطهم بايدينا لغايه اما تبقى عجينه متماسكه زي عجينه البيتزا والتارت
تفرد العجينه بسمك 1ونص سم في صينيه مقاس 28 وبعد كده نحط مربى الفراوله على وش الصينيه بس نبعد عن الاطراف وطبعا هيتبفى جزء من العجينه وجزي كبير مش صغير على فكرة هنعمل ايه بقى هنشكله على شكل اصابع مبرومه في حجم مابين الباتون ساليه والبقسماط ونشكل الوش بالاصابع دي بوضعها على اطرالف الصينيه وبعد كده هنعمل بيها مربعات على الوش عن طريق رصها بالطول ثم بالعرض وبعدين نحطها في الفرن لمده نص ساعه في فرن متوسط او لغايه اما تستوي
وبعد كده طلعيها من الفرن وسيبيها تبرد وبعد كده قطعيها وقدميها مع الشاي او النسكافيه بجد بيبقى طعمها تحفه معاهم بجد ولعى فكرة طعمها وهي لسه طالعه من الفرن فظيع بس مش هتعرفي تقطيعها حلو وبالهنا والشفا
يارب تعجبكم كان نفسي يبقى ليها صور اوريهالكم بس وعد مني اول ما اعملها هوريكم شكلها
على فكرة دي طريقتي انا مش نقلتها من حته

كاتب الموضوع : poty poty
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

تارت البستافلورا الجامد :: تعاليق

رد: تارت البستافلورا الجامد
مُساهمة في 14.11.10 20:50 من طرف بسمه صلاح السعدي
انا بحب الباستا فلورا اويييييي بس للاسف عملتها مره قبل كده وكانت فاشله جدااااااااااااااا وطبعا اكلتها وحدي والباقي اترما Sad :roll:
اجرب اعملها تاني واقولك بقا النتيجه ...ربنا يسترررررر
مُساهمة في 14.11.10 20:56 من طرف بسمه صلاح السعدي
بس قوليلي انا طلعت معايا مش عاليه زي اللي فى الصورة....هيا المفروض تطلع كده ولا هيا عشان باظت؟
مُساهمة في 14.11.10 22:48 من طرف poty poty
@سمر محمد كتب:
ميرسي يا قمر على اهتمامك
انا بهزر
ريجيم ايه وكلام فارغ ايه
الاكل الجميل ما يتفوتش
بس انا مش بحب المربى غير بالقشطة واكلها بعيش لبناني او فينو
فهل الكاستر او الكريمة اللباني تنفع .؟
وطبعا الفاكهة
بصي يا جميل اصل الباستافلورا هو ان حشوها يكون بالمربى لكن لو عملتي الحشو حاجه تانيه ده يبقى تارت تاني
مُساهمة في 14.11.10 22:54 من طرف poty poty
@بسمه صلاح السعدي كتب:
بس قوليلي انا طلعت معايا مش عاليه زي اللي فى الصورة....هيا المفروض تطلع كده ولا هيا عشان باظت؟
ان شاء الله يا جميل تطلع حلوة بس لازم تقوليلنا النتيجه بعد ما تجربيها
بصي هي بتبقى بارتفاع حوالي 3 سم بعد ما تستوي
مُساهمة في 07.12.10 10:52 من طرف maha salah
ميرسي ليكي علي الوصفة الحلوة دي انا عايزة اجربها بس عندي سؤال هوا الاصابع الطوليه اللي هيا حول الاطراف احنا بنحطها حول التارت والباقي علي شكل مربعات علي الوش ياريت بس توضحيلي الجزء ده علشان لما شفت الصورة مفهمتش الاطراف بقي شكلها كده ازاي
مشكورة حبيبتي علي المجهود الرائع Very Happy

تارت البستافلورا الجامد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 3 من اصل 4انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4  الصفحة التالية