منتدى وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
كليوباترا
ملكه المنتدى
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان
04092010
Moshira Mostafa نقلا عنها نقلتلكم الوصفه يارب تعجبكم يا احلي اميرات
انا عملت امبارح بتيفور يجنن
3 كوب دقيق
-- 3 بيض
-- نصف كيلو زبده
-- 1كوب سكر مطحون
-- ملعقه ونصف(صغيره) بيكنج بودر
,-- فانيليا طبعا بنخلط الزبده مع السكر في الاول بعدين البيض والدقيق وباقي الكونات ,
وماتنسوش لو هتعملو شويه من المقدرا بالكاكاو قللي الدقيق في الجزء اللي بالشكولاته , وعلى فكره اللي عندها اقماع صفيح ياريت تستعملها هتعمل كام واحده في الاول غلط بس بعدين بتبقى اسهل كتير من الماكينه بتاعت البتيفور واسرع ,,,, والوصفه دي مش هتغيروها طول عمركوا لو جربتوها وقولولي لو عملتوها وماتنسونيش طبعا
وماتنسوش ذرة ملح عشان دي سنه عن الرسول عليه الصلاة والسلام
انتي اخلطي الزبده والسكر مع بعض لحد ما يبقى ناعم خالص ويمتزجوا كويس , ولو عايزه بقى تستعملي المضرب اكتفي بس انك تضربي الزبده والسكر واستعملي ايدك احسن في خلط الدقيق , ويا رب بالهنا والشفا
تدهني الصينيه بشوية زيت خفيف خالص خالص لآن الوصفه فيها سمن كتير مش عايزينه يبقى دمه تقيل , وتحطيه في الفرن درجة حراره متوسطه او هاديه وتتابعيه كل شويه , والحبه اللي هتعمليهم بالكاكاو , عشان تعرفي انه استوى في الفرن تخلي حتة عجينه من الابيض وتعملي واحده في الصينيه اللي بالكاكاو عشان يبان اذا استوى ولا لأ

شكرا يا مشيره يا قمر وكل سنه وانتى طيبه
مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

تعاليق

في 04.09.10 10:52نور محمد عبد السلام
طيب اعمل ايه افطر انا بسبب مواضيعك الجامده دي
ذنبي في رقبتك وحشتيننننننننننننننني جدا
في 23.08.11 22:07كليوباترا
شكرا
في 23.08.11 22:15ذكريات من الماضى
سبحان الله انتى عملتى كل حاجه انبارح ؟
ميرسى ليكى
في 24.08.11 11:47فاطمة الزهراء
انا بعمله دلوقتى بس حطيت نص كيلو زبده مع 5 كوبايات دقيق مش 3 وكنت فاكره ان الزبده كده كتير
تسلم ايدك
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي