منتدى وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا


سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
avatar
كليوباترا
ملكه المنتدى
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 1
عدد المساهمات : 68792
الاوسمه :
العمل/الترفيه : طبيبه اسنان
31082010
الروتين اليومى للمراه العامله لتحافظ على جمال وصحة وحيوية بشرتها
1- ضرورة عمل ماسكات خفيفة وسريعة لترطيب البشرة ونضارتها بشكل يومي أول ما يصحوا من النوم وقبل ما يخرجوا، فمثلاً بالنسبة لأصحاب البشرة الجاف ممكن يمسحوا بشرتهم قبل ما ينزلوا بقطنة مبللة باللبن الساقع، ويسيبوه على بشرتهم وبعد كده يغسلوه بمية فاترة قبل ما ينزلوا، أما أصحاب البشرة الدهنية أو المركبة فممكن يعملوا نفس الطريقة، ولكن يستبدلوا اللبن الساقع بعصير الخيار، أما أصحاب البشرة الحساسة فيستخدموا عصير الجزر.

2- ولو ما فيش وقت لعمل عصير الجزر أو الخيار، ممكن نعمل منهم كمية ونحطها في أي زجاجة عطر بالبخاخ، ونحتفظ بها في الثلاجة ونرش منها على بشرتنا كل ما نحتاج، بس ناخد بالنا إن أقصى وقت ممكن نحتفظ فيه بالعصائر دي في الثلاجة هو من 4 إلى 5 أيام، في حالة إن الخيار والجزر يكون طازة وفي حالة جيدة.

3- الاكتفاء بميك أب خفيف لفترة الصبح؛ لأن الميك أب وكريم الأساس التقيل ممكن يعمل بقع على البشرة، وخصوصاً مع التعرّض للشمس، ونصحت باستخدام البودرة السايبة؛ لأنها بتكون أخف على البشرة من البودرة المضغوطة.

4- استخدام الصن بلوك المناسب لنوع البشرة قبل التعرّض للشمس، ونصحت باستخدام صن بلوم فوتو ديرم

5- الاهتمام بالنظافة الشخصية لأقصى درجة، وأن الاستحمام يجب أن يكون بشكل يومي، ومن الأفضل لو كان مرتين في اليوم سواء في الصيف أو الشتاء.
منقول
مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

تعاليق

في 04.09.10 10:57نور محمد عبد السلام
تسلم ايدك حبيبتي
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى