وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

دلعي جوزك واسحريه بنعومتك وأنوثتك ولمساتك الخاصة والمختلفة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 40 ... 76, 77, 78  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
20082010
مُساهمةدلعي جوزك واسحريه بنعومتك وأنوثتك ولمساتك الخاصة والمختلفة

بنات انا انهارده جايبه لكم موضوع تحفه من الاخر
وهتدعولي انتم وازواجكم انشاء الله لكن عاوزه تفاعل
كبير وكتير  وتشجيع عشان انا هتطلع عيني في الموضوع
ده وهو نصائح تكوني مختلفه بيها عن بنات عيلتك
وكل اللي تعرفيهم وتكوني ملكه
و كامله الأنوثه بجد والكل يسألك عن السر وانتي تدلعي وتعملي  نفسك خبيره وانا
اللي طالعه عيني بصوا انا هكتب نصيحتين
ولو لقيتكم متفاعلين هكمل اوك اكيد موافقين

انطلاق

نبــدأ بســـم الله

الفكرة دي للمخطوبات والمتزوجات:

طبعاً كلنا بنجهز شنطنا للسفر ان كنا عرايس او متجوزات ، ازاي تخلي شنطتك انتي وجوزك مميزة ، بصي معاية
الفكرة الاولى: انك تجيبي دي؟ ، وشكلها اية؟ ، وبتعملي بيها اية ؟ ، انا حقولك يا ستي
طبعاً كلنا لما بنيجي نسافر ،  اول حاجة بنحتار فيها الشوزات ، فمعظنا بيعمل اية ، يجيب كيس بلاستيك ويحط فيه الشوز[/url] بتاعة ، وشوفي بقى المنظر بيبقى عامل ازاي في الشنطة ، وخاصاً لو كنتي مسافرة في المطار والشنطة بتتفتش ، وغير كدة قدام جوزك ، خاصاً لو كنتي عروسة جديدة
الاكياس دي اشيك واحلى ، ]انتي قبل السفر تغسلي الجرابات بتاعتك وتعطريها وتحطي فيها الشوز النظيف المتلمع

بنات بالنسبه لموضوع الاكياس
انا لفيت وجيبت لكم الطريقه ممكن تعمليها في البيت
لكن لو واحد ترزي افضل

أول حاجة بتجيبي القماش اللي انتي عايزاه
و تكوني محددة المقاسات اللي انتي عايزاها

بصي يا ستي
الحاجات اللي هتحتاجيها :
قطعتين
قماش متساويتين ( وش و ضهر الكيس ) : دول بتبقي محدده المقاس اللي انتي
عايزاه ، من 3 جوانب ( جناب الكيس و الجزء السفلي منه ) بتزودي قولي 1 أو
2 سنتي متر للخياطة
أما الجزء اللي فوق فبتزودي قولي 6 سم تقريباً - و هنعرف ليه بعد شوية
خيط طويل ( طول مناسب ) : ممكن تجيبيه ساتان أو حاجة مبرومة شبة بتاع المكرمية و كده براحتك يعني

الطريقة
بصي بقى
بتجيبي قطعتين القماش على بعض و تخيطي جنب واحد من جوانب الكيس ( يمينه او شماله ) من أوله لآخره و تثبتي الخياطي كويس أوي
دلوقتي تفرد القطعتين دول كأنهم قطعة واحدة طويلة شوية
- فاكرين الـ 6سم اللي سيبناهم فوق ؟ -
تقومي تمسكيهم تتنيهم ، يعني مثلاً لو انتي عاملة الكيس عايزة طوله في الآخر 10سم هتبقي قاصة القماشة طولها 16 سم
تقومي الـ6 الزيادة تتنيم بحيث يكون طول الكيس 12 أو 13 سم ( و الكام سنتي الزيادة دول بتوع الخيط عشان تقفلي الكيس براحتك )
و تقومي مخيطة الجزء المتني
و تقومي مكملة خياطة الجزء السفلي و الجنب التاني من الكيس
( بس خدي بالك الجنب التاني متخيطيش الجزء المتني )
و بكده خلصتي خياطة الكيس
( انتي طبعا بتخيطي على الضهر ) تقومي تقلبي الكيس و تدككي الخيط اللي انتي عايزاه

و بس كده يا ستي
و بيتهيألي لو جيتي تطرزي القماس عند حد تقصي القماش و توديه يطرز أضمن و بعد كده تشتغليه

طب والاكسسورات: برضة فيه علب صغيرة وشيك ، بدل ما الاكسسوارت بتاعتك تتعقد وتتقطع ، وتأخدي وقت عقبال ما تفكيها

الفكرة التانية: الفكرة دي للست اللي جوزها هيبهدلها الدولاب وطبعا كلهم بيعملوا كده
واحنا يا عيني بتطلع عينا ربنا علي الظالم والمفتري مش مهم ربنا يخليهم لنا ويبهدلوا

تعملي جرابات للغيارات يعني اكياس قماش زي الشوز لكن اشكال مختلفه يعني تعملي جرابات  اكياس يعني او تشتريهاعلى شكل  مستطيل وتجيبي الغيار كامل + البيجاما بتاعته ،وتحطيها في الجراب ، وتعطريها وتخليها في الدولاب، ووقت لما ما تكونيش فاضية هو يأخد الغيار بتاعة ويدخل يأخد الشاور بتاعه

والحركة دي تعمليها وقت السفر ، لما يكون جوزك مسافر سفرية شغل ، تحطيلة الغيار بتاعة في أكياس من دي ، عشان ما يتعبش ويدور علي غيرك يخدمه ودماغه تسرح بعيد خليكي معاه في كل لحظه، كل ما يحب يأخد شاور يسحب كيس منهم ، والغيار اللي مش نضيف يحطة برضة في الكيس الفاضي التاني عشان انتي تغسلي وانتي لزمتك ايه تعملي كل ده وتطلع عينك وبرضه مش وصفات كليوباترا  عاجبين مش مهم ربنا يكرمنا احنا الأحسن برضه ، ( وانتي طبعاً ممكن تكتبيله رسالة حلوة صغيرة في كل كيس، الحركة دي بتبقى حلوة) وهو يتغر ويفتكر نفسه روميو مش مهم عشان ما يفكرش في غيرك واوعي الستات المتجوزين من زمان يقولوا احنا كبرنا خلاص لأ انتي لسه صغيره وزمان ما كنتيش تعرفي الحاجات دي ودلوقتي تعرفيها وربنا هيحاسبك لأنك عارفه الحاجات دي ومش اسعدتي بيها جوزك ودلعتيه
ولما تكوني فاضية تعملي اية ؟،
تشتري بوكس ، وتحطيله فيه الغيار بتاعة + البيجاما+ البودي سبراي+ ديودرانت(مزيل العرق) ، وترش عليهم شوية ورد مجفف ، وبعدين تقفلي البوكس وتحطيهوله في الحمام ، وطبعاً الحاجة متعطرة ،
وياريت تكتبي رساله حلوه علي دبدوب صغير او اي حاجه من اختراعاتك
يا قمر وده اي بوكس بنجيبه وصفات كليوباترا للهدايا ممكن تعملي فيه كده
عشان يكون سهل عليكي وعليه وهو يحس انك بتحبيه وربنا يسعدك ويكرمك وعشان لما يجي يخونك انتي عملتي اللي عليكي قدام ربنا اه يا حبيبتي  كلهم صنف واحد

ودي صوره كامله للفكره

عاوزه التقييم والدعوه
عشان اكمل لو مش عاوزين براحتكم
كاتب الموضوع : نور محمد عبد السلام
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

دلعي جوزك واسحريه بنعومتك وأنوثتك ولمساتك الخاصة والمختلفة :: تعاليق

ربنا يوفقك ويحميكي ويرزقك ابن الحلال الي يحبك ويحترمك ويصونك ومايزعلك في حاجه ابدا وجولي ربنا يرزقها الزريه الصالحه عن قريب قادر ياكريم وانت رائعه بافكارك وطريقة طرحك للمواضيع شكرا كتير الك
ربنا يوفقك ويحميكي ويرزقك ابن الحلال الي يحبك ويحترمك ويصونك ومايزعلك في حاجه ابدا وجولي ربنا يرزقها الزريه الصالحه عن قريب قادر ياكريم وانت رائعه بافكارك وطريقة طرحك للمواضيع شكرا كتير الك
نور حياتي يمكن مش بتشوفي تعليقاتي انا اتشرف بيكي وياريت لو اقدر اتواصل معك بشكل اقرب اوخاص الي انتي عايزاه لو ممكن
شكرااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بارك الله فيك يا قمر

دلعي جوزك واسحريه بنعومتك وأنوثتك ولمساتك الخاصة والمختلفة

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 77 من اصل 78انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1 ... 40 ... 76, 77, 78  الصفحة التالية