وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

حمام لبياض و نعومه و توحيد لون الجسم

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
21052012
مُساهمةحمام لبياض و نعومه و توحيد لون الجسم

مين فينا مش نفسها تحس بنعومة الأطفال و بياض التلج و لون موحد زي القطن و احساس بهدوء الأعصاب و الريلاكس كأنها كانت بتعمل مساج فأحسن سبا
مين مش نفسها تحس بالدلع و الترف
و تنسى بقا هم العيال و الشغل و لا الدراسه و تلتفت لنفسها شويه
اكييييييد كلنا

طيب جربي اسألي عن الحمامات الملكى و المساج فأي كوافير هتلاقي الاسعار استعبـــــــــــــــــــــاط و استغلال لأبعد الحدود
بس على مين
احنا هنعمل كل حاجه بنفسنا و بأقل تكاليف و فبيتنا من غير ما نضيع وقت و لا فلووووووووووس
و كمان المتجوزين لازم يفرحو جوازهم و يرضوهم
منعا لزوغان العين احم احم

و البنوتات كمان لازم نتعلم كل حاجه و ندلع نفسنا بقى كفايه مذاكره و هلكة أعصاب يوم راحه عشان نحس قد ايه احنا جماال و نحمد ربنا

الطريقه :
ازاله شعر الجسم بشكل كامل قبلها بيوم او كام ساعه أنا ضد ازالة الشعر فالحمام للي مبيستعملوش ماكينة الحلاقه لأن غير كدا بياخد وقت و المفروض نقصر الوقت فالحمام على قد ما نقدر و ربنا يحفظنا

-1- أعشاب عطره و ممكن زيوت عطريه استخدمي أي نوع تفضليه
ارشح الميراميه مع الجنزبيل الأخضر ريحه عطره و ازالة السموم من الجسم بشكل كبير و الجنزبيل بياض و نضافه حطيه فشراب فيليه و اربطيه كويس

-2- نص كوب حليب للترطيب بعمق مخلوط بنص كوب خل تفاح لازاله السموم من الجسم

3 - -معلقه كبيره كربوناتو للتبيض و التقشير

-4 - سكراب للجسم اي نوع ممكن منتج من السوق أو ملح الحليب و أنا بحب اعملو بنفسي ( معلقتين زيت زيتون + عصير ليمونه + 3 معالق كبار سكر خشن + معلقه كبيره ملح )
طبعا السكراب لتقشير الجسم و ازاله الجلد الميت و تنضيفه عشان يستقبل الماسك بصوره أفضل .

-5 - ماسك الوجه بجد لازم تجربو الماسك دا حقيقي تحفه ( معلقه صغيره جنزبيل مطحون + معلقة عسل نحل _ معلقة حليب سائل )
أنا كنت أول مره أعملو و بجد حسيت بنعومه و بياض و بشره نضيفه و بجد دا أجمل ماسك عملتو و هرجع أعملو تاني كتيرجربي اعمليه زي ما هوا و على ضمانتي انا عملاه من يومين بلمس وشي عشان اتأكد قبل ما اكتبلكو بجد نعومة أطفال

-6 - ماسك الجسم ( نشا + عصير لمونه + مية ورد )
دا بقا تبيــــــــض تبيـــــض تبيــــض و هتحسي برده بفرق كبير في لون البشره و نعومتها غير انو هيفتح الأكواع و الركب عالاقل درجه و أنا حسيت أكتر من درجه كمان

7 - -حجر خفاف لرجلينا طبعا

-8 - فرشاة أسنان مع معجونك و أنا بستخدم بودره للسنان من ابفا يعني زيادة الخير خيرين

9 - -صابون أو شاور جل ارشح الصابون المغربي / صابون البابايا / صابون الغار و دا اللي استعملتوو سيبكو بقى من لوكس و المنتجات بتاعت الدعايه لأنها بتنشف البشره جدا

-10 - شامبو النوع براحتك خاالص

جربتي بانتين الجديد بزهرة الكاموليا ؟؟؟ كاموليا ايه مش فاكره اسم الزهره بس انتو فاهمين قصدي صح هوا حلو و خلاص

-11- كريم مرطب او زيت ترطيب انا بستخدم كريم اسمو جرجنز على كل جسمي دا حبيبي مستغناش عنو بيخلي البشره حرير بملمس مخملي تحفه

-12 - بشكير نضيف طبعا

13 - -هدوم نضيفه شيء لا بد منو

14 - -توك لشعرك و بونيه

15 - -زيت للشعر أنا استخدمت كركار و مفيش نوع أحسن منو استخدمتو أبدا بس استعملي الموجود مش هنختلف

16 - -ليفه و أنا مبقتنعش غير بالمصريه الأصيله

-17 - كريم للرجلين اقترح عليكي تجربي زبدة كاكاو حمرا على كعوب رجليكي و تخصصيها لدا أنا بعمل كدا هتخليكي رجليكي ناعمه و لونها وردي جميل

18 - شراب قطن لرجليكي الحلوين دول بعد الكريم و البادكير
- ايه كمان ايه كمان اممم

ادخلى الحمام
الخطوه الأولى : اقفلي كل الشبابيك و الابواب و استحمي عادي اغسلي شعرك بالشامبو و جسمك بالصابون

الخطوه التانيه : املي البانيو بميه دافيه و سيبي البخار يطلع عشان نفتح المسام حطي فالبانيو أول 3 حاجات جهزناها ( الشراب الفيليه اللي جواه أعشاب + مخلوط الحليب و خل التفاح + معلقه كبيره كربوناتو )

الخطوه التالته : أثناء ما البانيو بنتملي اغسلي وشك بالغسول و قشريه بحركات دائريه بالسكراب اشطفيه بعدين حطي الماسك عليه و على رقبتك و حطي زيت على شعرك و اعملي مساج لشعرك بلطف

الخطوه التالته : اعدي فالبانيو و استرخي خاالص فكري فكل حاجه حلوه أحلامك أولاد الناس اللي بتحبيهم مستقبلك متسيبيش حاجه نفسك فيها فكري و احلمي
هوا التفكير كمان هيحاسبونا عليه
احساسك هيبقى حلو اووي بس اوعي تنسي نفسك و تنامي لأن بجد ممكن تتمني تقضي عمرك جوا البانيو من كتر الاسترخاءالخطوه دي ممكن من 15 ل 20 دقيقه ب

الخطوه الرابعه : فضي البانيو من الميه و انزلي تحت الدش اشطفي جسمك ووشك
خلي شعرك فيه الزيت و بالاعشاب اعملي تدليك بيها لجسمك من تحت لفوق من رجليكي تحت لحد فوق بعدين الرجل التاني و دراعك اليمين من الصوابع لفوق وطبعا بحركات دائريه و اعملي جسم كلو بالطريقه دي و متنسيش وشك دلوقتي اشطفي جسمك من فوق لتحت العكس من وشك بعدين دراعك صدرك ازلي لبطنك و ضهرك بعدين رجليكي و دي الطريقه اللي بيستخدموها للتدليك الاخصائين و يا سلام بجد لو استخدمتي زيوت عطريه
الخطوه الخامسه : اعملي تقشير لجسمك بنفس الطريقه من تحت لفوق بحركات دائري هو ركزي على الكوع و الركب و متنسيش كعب رجليكي و معلش لو زغزغك شويه و اشطفيه من فوق لتحت برده ( متستغربيش النعومه نستاهل أكتر)

الخطوه السادسه : اطلعي من الدش و اقفليه نشفي جسمك شويه و حطي ماسك النشاعلى جسمك كلو
الخطوه السابعه : الماسك هياخد حوالي ربع ساعه نعمل فيهم اى حاجهاغسلي سنانك و اعملي رجليكي بالحجر الخفاف الخطوه التامنه : نشطف بقى جسمنا من الماسك و شعرنا من الزيت و مفيش داعي أبدا لصابون أو شامبو و فالاخر خدنا دش مايه ساقعه عشان ننشط الدوره الدمويه و نقبض المسام المفتوح بقالو كتير مفتوح من البخار دا الخطوه التاسعه : نشفي جسمك كويس و حطي مية ورد كنوع من القابض للمسام أو تونيك و كمان بيدي البشره انتعاش أووي رطبي جسم بكريم أو بزيت جونسون الخطوه العاشره: اطلعي بقى و في الجمال بجد هتحسي احساس بالرفاهيه بعد الحمام دا و نعومه و هتلاقي جسمك الانسجه لينه و بياض و نضافه و أنووووووووووووووثه بجد البسي أقصر فستان عندك ما احنا مش كل يوم رجلينا حلوه و أعملي شعرك أحلى تسريحه
بجد يا بنات أنا طلعت من الحمام حاسه اني واحده تانيه حاسه بهدوء أعصاب و جمال و حاسه قد ايه أنا بقدر نفسي و مش سايبه الزمن يتحكم فيا و الدنيا تاخدني من نفسي

( ان الله جميل يحب الجمال ) حاسه بالانوثه و الجسم اللي كلنا بنتمناه حاسه اني بجد هعمل الحمام دا كل ما يبقى فيه فرصه لأنو يستاهل الوقت و المجهود بجد جسمي في حاله هدوء عضلات و عقلي في حالة خمول بينادي روحي نامي و احلمي احلام حلوه و نمت الحمد لله كدا موضوعي خلص

طبعا كل واحده تغير فالحمام على حسب رغبتها و احتياجها بس اتمنى الفكره تكون واضحه

كاتب الموضوع : بنت النوبه
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

حمام لبياض و نعومه و توحيد لون الجسم :: تعاليق

بارك الله فيك ياقمر
رد: حمام لبياض و نعومه و توحيد لون الجسم
مُساهمة في 27.05.12 1:25 من طرف بنت النوبه
@soma yousif كتب:
بارك الله فيك ياقمر

ربنا يخليكى ياسكر انتى الى اقمر ;)
ماشاء الله موضوعك متميز فعلا اووووي ربنا يجازيكي كل خير حبيبتي ويجعله ف موازين حسناتك مووووووووه تسلم ايديكي
مُساهمة في 03.06.12 13:21 من طرف sarah010_samir
موضوع راااااااااااااائع ... بس كنت عايزه اعرف ايه بديل البانيو علشان انا عندى دوش مش بانيو
مُساهمة في 03.06.12 23:07 من طرف بنت النوبه
@Um Jode كتب:
ماشاء الله موضوعك متميز فعلا اووووي ربنا يجازيكي كل خير حبيبتي ويجعله ف موازين حسناتك مووووووووه تسلم ايديكي

ربنا يخليكى ياسكر انتى نورتينى نورتينى تسلم ايديكي
I love you I love you I love you

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2