وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ

الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 

أحذيه الباليرينا قد تضر بالمرأه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6
كاتب الموضوعرسالة
19012012
مُساهمةأحذيه الباليرينا قد تضر بالمرأه

"البالرينا .. خطر على صحتك"، هذا هو ما أكده مجموعة من الخبراء البريطانيون في دراسة حديثة حيث أشاروا إلى أن الأحذية الشبيهة بالتي تنتعلها راقصات الباليه، تضر بأقدام النساء وظهورهن وأوراكهن.

ونقلت صحيفة "ديلي ميل" البريطانية عن جمعية أطباء العناية بالأقدام وعلاجها ان أحذية الباليه قد تبدو رقيقة ومريحة إلا انها في الحقيقة قد تضر إلى حد كبير بالأقدام والركب والأوراك والظهر وحتى قد تتسبب بالتهاب المفاصل.

وتبعاً لما نشر بموقع "لهن" دعا الخبراء إلى انتعال هذا النوع من الأحذية لفترات قصيرة. وقال لورين جونز من الجمعية ان "راقصي الباليه يعرفون المخاطر الموجودة في أحذيتهم إذ انها تترك أسفل الساق والقدم من دون حماية فتمتص لوحدها تأثير الحركة".

وأضافت ان هذا الأمر "يزيد الضغط على الركبتين والوركين والظهر، ومع مرور الوقت تزيد احتمالات الإصابة بالتهاب المفاصل".

كاتب الموضوع : نفرتيتي
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

أحذيه الباليرينا قد تضر بالمرأه :: تعاليق

رد: أحذيه الباليرينا قد تضر بالمرأه
مُساهمة في 20.01.12 20:30 من طرف دمعة غرام
ههههههههههه ماشى يا عم التظبيط انت انا نزلت موضوع عن ازاى تشترى حذاء مريح اقريها يمكن يفيدك
مُساهمة في 20.01.12 20:38 من طرف فتاة الاحزان
حالا ياقمر هطير اشوفه
مُساهمة في 20.01.12 23:20 من طرف شريكة العمر
انا فعلا جربت البلارينات ومرتاحه فيهم جداااااااااا واول مره اعرف معلومه زي دي
طيب لو البلارينا ليها كعب صغنن بردوا مضره
اي حاجه ارضي ضاره ولا البلارينا بس
مُساهمة في 23.01.12 18:36 من طرف sarah010_samir
انا اول مره اسمع الكلام ده بس اللى اعرفه ان فى ابحاث اكتر اثبتت ان دى انسب حاجه لللبس علشان مش بكعب والرجل ربنا خلقها كده علشان تمشى بنفس الطريقه مش نلبس كعب ولو البلارينا بتعمل كده هى كمان يبقى بلاش من الحاجات دى خالص ونوفر فلوسنا بقى ونمشى كده حافيين احسن ههههههه

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 6 من اصل 6انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6