منتدى وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا

سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
شاطر
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
نفرتيتي
ملكه المنتدى
ملكه المنتدى
رقم عضويتك : 2
الاوسمه :
19012012
أحذيه الباليرينا قد تضر بالمرأه

"البالرينا .. خطر على صحتك"، هذا هو ما أكده مجموعة من الخبراء البريطانيون في دراسة حديثة حيث أشاروا إلى أن الأحذية الشبيهة بالتي تنتعلها راقصات الباليه، تضر بأقدام النساء وظهورهن وأوراكهن.

ونقلت صحيفة "ديلي ميل" البريطانية عن جمعية أطباء العناية بالأقدام وعلاجها ان أحذية الباليه قد تبدو رقيقة ومريحة إلا انها في الحقيقة قد تضر إلى حد كبير بالأقدام والركب والأوراك والظهر وحتى قد تتسبب بالتهاب المفاصل.

وتبعاً لما نشر بموقع "لهن" دعا الخبراء إلى انتعال هذا النوع من الأحذية لفترات قصيرة. وقال لورين جونز من الجمعية ان "راقصي الباليه يعرفون المخاطر الموجودة في أحذيتهم إذ انها تترك أسفل الساق والقدم من دون حماية فتمتص لوحدها تأثير الحركة".

وأضافت ان هذا الأمر "يزيد الضغط على الركبتين والوركين والظهر، ومع مرور الوقت تزيد احتمالات الإصابة بالتهاب المفاصل".

مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking
تعاليق
mriana كتب:هى الموضه حاليا كلها كعب فلازم اتعود البسه طبعا هههههههههههه
تعاللى بقا واعودك يلا معايا 1 2 خطوة قدام خطوة ورا هههههههههههههههههههههه انتى كده هترقصى مش هتمشى
ههههههههههههه دا انا بجد بخاف امشى لوحدى ف الشارع بالكعب اقع قدام الناس فبستسهل والبس البالرينا
ما تخافيش بس واعتمدى عليا كمان شياكة صدقينى بس جيبى كعب عريض ويكون كويس مش بيتلخلخ بعدشوية لو الكعب متين هتعرفى تمشى بيه كويس جدا
انا جايبه واحدة زى اللى انتى نزلتى صورتها دى طلعت بيها كام مرة بمشى بيها كويس بس مش بعرف امشى بالكعب الابرا اللى هو الطويل والرفيع دخلت على العيد دا قولتاجيب كعب وبعد ماقيستها مقدرتش اقف بيها اساسا وسيبتها وطلعت!!!
لا والكعب الابرة ده اصلا هيشوه شكل رجلك من قدام انا معدتش بلبسه شفت واحدة صاحبتى متعودة تلبسه شكل رجلها باظ العريض احسن واريح
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي