وصفات كليوباترا
بسم الله الرحمن الرحيم
عزيزتى الزائرة يرجى التكرم بتسجيل الدخول اذا كنت عضوه معنا
أو التسجيل لو لم تكونى عضوه و ترغبى الانضمام لأسرة منتدى وصفات كليوباترا


سنتشرف بتسجيلك
شكراً
أدارة المنتدى
وصفات كليوباترا

منتدى نسائي لكل ما يهم المراه العربيه عنايه بالبشره ,الشعر ,الجسم ,العروسه ,ديكور ,ازياء ,الحياه الزوجيه طبخ
 
الرئيسيةالرئيسية  المجلهالمجله  البوابةالبوابة  بحـثبحـث  دخولدخول  التسجيلالتسجيل  
شاطر | 
 

 خطوات و ماسكات سريعه لتنعيم و تلميع الأظافر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
22122011
مُساهمةخطوات و ماسكات سريعه لتنعيم و تلميع الأظافر


خطوات و ماسكات سريعه لتنعيم و تلميع الأظافر




هارده هنخصصها لأظافر الإيدين ونعومتها، وإزاي نحافظ على الأظافر إنها ماتتكسّرش، ويبقى عندنا أظافر قوية، وشكلها شيك ومهندم؛ لأن الأظافر من الحاجات اللي بتلفت النظر جدا بشكل عام، وبتدل على الرقي والشياكة.

والنهارده هنتكلّم عن أظافر الإيدين، وفي حلقة قادمة إن شاء الله هنتكلّم عن أظافر القدمين.



ودي بعض الخطوات للعناية بالأظافر:
- أول حاجة لازم نعرفها إن العناية بالأظافر تبدأ بالنظافة؛ يعني مهم جدا أدخّل الصابون بين الأظافر علشان تبقى دايما نظيفة مهما كان طولها، وفيه كمان فرش مخصصة للأظافر، وبتساعد في تنظيفها من الداخل.

- لازم نقصّ الأظافر كلها طول واحد، ومانخليش فيه ظفر أطول من ظفر بشكل لافت، ولو اتكسّر ظفر واحد لازم نحاول نخلّي باقي الأظافر بنفس الطول، أو يكون الطول قريب منه، علشان يبقى فيها تناسب.

- لو لقينا المانيكير بدأ يتمسح منه أجزاء لازم نمسحه كله تماما؛ لأن كده المنظر بيكون مش لطيف، والأظافر لما تكون بدون أي مانيكير أفضل من إنه يبقى عليها مانيكير وممسوح.

- برد الأظافر وتقليمها، ولازم يكون البرد في اتجاه واحد، يعني مايبقاش البرد في اتجاه رايح جاي؛ لأن ده بيكسر مادة الكرياتين اللي موجودة في الأظافر، ولو عايزة أعمل الأظافر على شكل "كاريه" بابرد الظافر من الأجناب في اتجاه واحد وباحدب من الأمام، والشكل ده موضة من فترة كبيرة وهو شكله شيك، وبيدّي شكل ناعم وراقي للإيدين، ولو عايزة أعمل الأظافر شكل بيضاوي يبقى هابرد من الجانبين في اتجاه واحد وبادوّر من الأمام.

طبعا المبرد الخشب بيكون أفضل من المبرد المعدن، ويفضّل إننا نستخدم المبرد مرة واحدة فقط وبعد كده نرميه، ممكن ناس تستخدمه أكتر من مرة، بس أنا مش بافضل ده، وماينفعش نستعمل مبرد مش بتاعنا؛ لأنه من الحاجات اللي لازم تكون شخصية، وطبعا المبرد اللي هاستخدمه في برد أظافر اليدين ماينفعش نستخدمه في برد أظافر القدمين؛ لأن -لا قدّر الله- ممكن يكون فيه مشكلة في أظافر القدم وتتنقل للإيد.

- الأفضل إن الأظافر تتبرد كل 15 يوم، وبعد ما نبردهم نجيب ليمونة ونقسمها، وندلّك بها الأظافر، ونعمل لها مساج سريع، والليمون من أفضل الحاجات اللي بتخلّي الأظافر قوية جدا، وكمان بتخلّي لونها نظيف وفاتح.

- يفضّل عند مسح المانيكير من الأظافر نستخدم مزيل يكون فيه زيوت أو جليسيرين، وبلاش نستخدم الأستون؛ لأنه من الحاجات اللي بجد بتكسّر مكونات الأظافر وتضعفها، وبتخلّي الظافر نفسه جاف جدا، وبعد ما أمسح المانيكير بمزيل مناسب أغسل إيدي كويس وأدعكها بالليمون تاني، وبعد كده أعمل ماسك بسيط وسهل أوي.

ماسك زيت الزيتون للأظافر
هنجيب كمية من زيت زيتون، وأحطه على النار علشان يدفى شوية، وبعد كده أحط أظافري فيه من 3 إلى 4 دقائق.

كمان زيت الخروع مفيد وممكن أعمله بنفس الطريقة، وبعد كده أدهن إيدي بزيت زيتون أو خروع، وأسيبهم على الإيد، ودي تعتبر زيوت مرطّبة ومغذية جدا.
كاتب الموضوع : نفرتيتي
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مُشاطرة هذه المقالة على: Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking

خطوات و ماسكات سريعه لتنعيم و تلميع الأظافر :: تعاليق

لا يوجد حالياً أي تعليق
 

خطوات و ماسكات سريعه لتنعيم و تلميع الأظافر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 

صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
وصفات كليوباترا  :: العنايه الكامله بالجسم والبشره والشعر :: العنايه بالبشره والجسم Skin and body Care :: العنايه بيديك وقدميك-
انتقل الى: