استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
veta 5m
مشرفه عامه
مشرفه عامه
رقم عضويتك : 19427
عدد المساهمات : 5211
الاوسمه :
العمل/الترفيه : محامية
12122011
طريقة وضع كريم الأساس والكونسيلر
=====================
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]


أول حاجة هنعملها قبل ما نبدأ في الميك أب إننا ننضف الوش كويس بماء الورد أو التونيك علشان لو فيه أي تراب أو أي شوائب من الجو نقدر نشيلها، ومهم جداً إننا نعمل الخطوة دي قبل ما نحط الميك أب ولازم كمان نهتم بمنطقة الرقبة برضه وننظفها، وبعد ما نخلص نبدأ نجفف الوش كويس.. وبعد كده نحط كريم ترطيب قبل الميك أب علشان يرطب ويدّي إشراق ونور للوجه.
بعد كده نبدأ في أول خطوة، وهي إننا نحط الكونسيلر “مصحح العيوب” تحت العين، وممكن نوزعه بالفرشة أو بصوابعنا على حسب الطريقة اللي تريحنا.. وطبعاً لو عندنا هالات سوداء مش هنختار درجة فاتحة أوي لأن اللون ممكن يقلب معانا بلون أزرق.
وبعد ما وزعنا الكونسيلر على العين كلها نبدأ نوزع كريم الأساس بالإسفنجة الخاصة به، وطبعاً بنختار كريم الأساس بالدرجة اللي تناسب لون بشرتنا يعني مثلاً لو لون البشرة برونزي فمش هينفع نستخدم معاها درجة أساس فاتحة.
ولو عندنا مناطق غويطة شوية في الوش زي المنطقة اللي تحت الدقن أو تحت العين أو حول الأنف، فإحنا ممكن نعالجها بإننا نحط عليها درجة فاتحة من كريم الأساس أو الكونسيلر.
وما ننساش طبعاً إننا نوزع كريم الأساس على الرقبة علشان ما يكونش فيه فرق في اللون بين الوجه والرقبة.
ولما نيجي نوزع كريم الأساس في منطقة تحت العين بالذات فإحنا بنوزعه بطريقة الضغط الخفيف، زي ما نكون بنعمل مساج
ياريت تكونوا فهمتوا ما اقصده واكون قدمت لكم افادة مناسبة ياحلوييين
مُشاطرة هذه المقالة على:Excite BookmarksDiggRedditDel.icio.usGoogleLiveSlashdotNetscapeTechnoratiStumbleUponNewsvineFurlYahooSmarking
تعاليق
avatar
تسلم ايدك يا قمر
avatar
;) وبالنسبة لك يا كوكى انت تردى على اى حاجة حبيبة قلبى والف شكر لك على اهتمامك وانا عن نفسى باستعمل كريم الاساس فى المناسبات عندما اريد الاحتفاظ بالمكياج لفترة طويلة وهو ملمسة كريمى وبيكون بدرجات مشابه للون الوجه اى خدمة حبيبتى قبلاتى
استعرض الموضوع السابقاستعرض الموضوع التالي
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى